Łożyska liniowe Typy i rodzaje łożysk liniowych

Łożyska liniowe otwarte

łożysko liniowe otwarte skf

Łożysko liniowe otwarte firmy SKF

Łożyska liniowe otwarte są zbudowane są podobnie jak łożyska liniowe zamknięte. Można powiedzieć że to jest łożysko liniowe zamknięte z wyciętym fragmentem. Łożysko takie służy do budowy układów przemieszczeń liniowych z zastosowaniem wałków liniowych podpartych. Wałki liniowe podparte nie uginają się pod wpływem obciążenia i nie wpadają w drgania pod wpływem pracy maszyny. Układy liniowe z zastosowaniem łożysk liniowych otwartych buduje się najczęściej jako przenoszące obciążenia głównie dociskające łożysko do wałka, rzadko stosuje się te łożyska w układach pionowych. W układzie odwróconym o 180 stopni w ogóle nie można wykorzystywać łożysk liniowych otwartych. Ponieważ łożyska liniowe otwarte pracują z wałkami na podporach mogą przenosić większe obciążenia w porównaniu do zamkniętych łożysk liniowych.

Łożyska liniowe otwarte metryczne występują w dwóch odmianach różniących się od siebie średnicą zewnętrzną tulei oraz długością. Łożyska KB to są łożyska typu europejskiego produkowane między innymi przez firmę BOSCH REXROTH, SKF i INA. Łożyska LM to łożyska typu japońskiego produkowane głownie przez japońskiego producenta elementów techniki liniowej firmę THK.  Łożyska liniowe otwarte posiadają uszczelnienia po obu stronach tulei. Wewnątrz znajduje się koszyk kulkowy wykonany najczęściej z tworzywa sztucznego oraz kulki łożyskowe umieszczone w tym koszyku w tak zwanych obiegach kulkowych. Istnieją również wersje łożysk produkowanych w obudowach z tworzywa sztucznego gdzie tylko obiegi kulkowe posiadają stalowe płytki na których opierają się kulki podczas przesuwu liniowego. Dzięki zastosowaniu wałka podpartego możliwe jest tworzenie bardzo długich przesuwów liniowych z wykorzystaniem mniejszych łożysk i co za tym idzie wałków prowadzących o mniejszej średnicy. Układ przez to staje się bardzo kompaktowy, lekki i niedrogi. Bardzo ciekawą propozycją są łożyska liniowe w obudowach. Łożysko takie jest umieszczone w dopasowanej przez producenta obudowie i zabezpieczone przed obrotem co w przypadku łożyska liniowego otwartego jest sprawą ważną ponieważ muszą one pracować tylko w jednym możliwym położeniu. Obudowa posiada najczęściej cztery otwory montażowe, nagwintowane lub przelotowe w zależności od typu obudowy.

podpora wałkaPodpory wałków wykonuje się najczęściej jako podpory pod całą długość wałka prowadzącego. Podpora wykonana jest najczęściej z aluminium w kształcie litery V. Wałki do mocowania na podporze trzeba odpowiednio przygotować. Wałek trzeba nawiercić a otwór nagwintować. Nie jest to zadanie do końca takie proste ponieważ otwory w wałku muszą być wykonane precyzyjnie w jednej linii – można to ustawić mocując wałek w pryzmy skręcane ale kłopot się robi jak wałek jest długi bo trzeba mieć wiertarkę lub frezarkę wyposażoną w odpowiednio długi stół roboczy żeby można było ustawić wałek na pryzmach. Kolejna rzecz to hartowanie powierzchniowe wałka. Wałek na zewnętrznej części jest zahartowany do 60HRC na głębokość od 0,4mm do 2,6mm w zależności od średnicy. Nie da się tego przewiercić zwykłym wiertłem. Trzeba zastosować albo specjalne wiertła diamentowe albo w najgorszym wypadku zeszlifować te kilka milimetrów zahartowanej stali docierając do miękkiego rdzenia wałka. Radą na te kłopoty z nawiercaniem wałków są wałki na podporach. Wałek taki jest obrabiany u producenta i dostarczany przykręcony do podpory wałka. Wychodzą one ekonomicznie cenowo w porównaniu do pracy jaką trzeba by wykonać obrabiając wałki we własnym zakresie.

łozysko liniowe otwarte rexroth

Łożysko liniowe otwarte firmy REXROTH

łozysko liniowe otwarte w obudowie ina

Łożysko liniowe w obudowie, podwójne firmy INA

łożysko liniowe otwarte ina

Łożysko liniowe z tworzywa firmy INA

 

łożysko liniowe otwarte lm op

Łożysko liniowe otwarte LM OP

łożysko liniowe otwarte ślizgowe

Łożysko liniowe otwarte, ślizgowe firmy IGUS

łożysko liniowe ślizgowe igus

Łożysko liniowe otwarte, ślizgowe, w obudowie firmy IGUS

Łożysko liniowe podwójne w obudowie firmy SKF

Łożysko liniowe podwójne w obudowie firmy SKF

Comments (1)

Karol13 września, 2014 at 9:29 am

Super wpis. W końcu coś sensownego na ten temat. Zdjęcia też fajnie wyglądają w każdym razie.

Leave a comment

Your comment

Łożyska liniowe is powered by WordPress | Entries (RSS) and Comments (RSS)|